Световен ден без тютюн – 31 май

30.05.2024

Форми, цветове, аромати, подаръци и персонална реклама – на прицел са най-младите

Тази година Световният ден без тютюн е посветен на младите хора от цял свят, които искат от правителствата си да ги защитят от хищническите търговски  хватки на тютюневите компании.

По груби преценки, 37 милиона деца на възраст 13–15  години употребяват тютюневи изделия.  В Европейския регион на СЗО електронните цигари водят пред обикновените, като 32% от запитаните 15-годишни съобщават, че вече са ги опитвали, а 20% - че са ги използвали през последните 30 дни.

За да създаде среда, насърчаваща употребата на никотин сред най-младите, индустрията разработва привлекателни за деца продукти и агресивно ги рекламира сред тях. Новите продукти са с дизайн, наподобяващ играчки, бонбони или детски напитки. Използват се анимационни герои или високотехнологичен дизайн като на електронни джаджи в ограничени партиди. Предлагат се и варианти за скрита употреба във вид на писалки, червила, часовници – за избягване на контрол от страна на възрастните и забраните за пушене.

В електронните цигари се влагат соли на никотина, смекчаващи вкуса и дразнещото му действие. При липса на законови ограничения се използват 16 000 аромата, най-вече на плодове и сладкиши. Според проучванията, ароматизаторите са основна причина за това децата и младежите да опитват електронни цигари. Дори когато тези ограничения са налице, те биват заобикаляни  чрез промяна в съставките на продукта или допълване с ароматизиращи капсули и вложки в кутиите с цигари.

Проучвания сред младежите на САЩ и Австралия през 2022-2023 г. сочат, че 9 от 10 пушачи на електронни цигари използват ароматизирани такива. Друго щатско проучване установява, че повече от 70% от младите пушачи на електронни цигари биха се отказали, ако те са само с аромат на тютюн. Във всички региони на СЗО делът на децата на възраст 13–15 години, които  употребяват електронни цигари, е по-голям от този на възрастните, като повечето от тях не са пушили преди това. Според друго проучване в САЩ, почти три четвърти от употребяващите електронни цигари на възраст 18–24 години никога не са пушили обикновени цигари.  

Но продуктите със съответния дизайн и аромати се рекламират и се продават най-близо до училища,  в магазина са поставени на нивото на очите  на децата, редом със  сладките напитки, снаксовете и бонбоните. 

Освен това компаниите намаляват цените на еднократните електронни цигари, предлагат промоции от типа „купи една и вземи една безплатно“, продават цигарите поединично, за да са достъпни за деца и подрастващи. Предлагат се безплатни мостри или рекламни предмети с марката.

В социалните медии всепроникващата реклама е на почти всички стриминг- и игрови платформи с добре заплатената помощ от инфлуенсъри и знаменитости.

Проучване сред 15–30-годишни потребители от 4 страни със законови ограничения за реклама на тютюневи изделия установява, че 85% от тях са били подложени на реклама на електронни цигари в множество медийни платформи и колкото по-често се е случвало това, толкова по-голяма част от тях са ставали потребители на  електронни цигари.

Според доклада „Спонсорирани от Големия Тютюн“ на Кампанията за деца, свободни от тютюн, съдържание, рекламиращо електронни цигари, никотинови пликчета и нагреваеми тютюневи изделия на Бритиш Американ Тобако и Филип Морис Интернейшънъл са били гледани в социалните медии повече от 3.4 милиарда пъти. Рекламно съдържание само на три известни марки, едната от които е IQOS, е достигнало до 150 милиона младежи под 25 години.

Тютюневата индустрия заобикаля забраните за реклама и спонсорство чрез трансгранична реклама в мрежата на платформи като Инстаграм и ТикТок, както и на нововъзникващи такива, например Метаверс. В едно от проучванията се установява, че ежедневното  ползване на една социална медия при ученици от среден курс повишава риска от пропушване с 3.8%, като в горен курс този риск достига 6.1% . Друго такова сочи, че всеки допълнителен час на ден, прекарван в социалните мрежи, увеличава риска от доживотна употреба на тютюневи изделия при студентите първокурсници с 4.6%.

Рекламата на тютюневите компании е не само всепроникваща. Тя е персонализирана. Персонализираната реклама включва:

Така корпорациите използват всяка възможност за подвеждащи послания и техни носители при привличането на младежите и повлияването на общественото мнение.  

През 2018 година Филип Морис Интернейшънъл, заявява, че се отказва от цигарите и почва да гради „бъдеще без дим“. Кампанията се оказва рекламна за пускането на пазара на нагреваемото устройство IQOS.

Твърдението, че новите тютюневи и никотинови продукти са само за пълнолетни пушачи, които не могат да се откажат по друг начин, намаляват щетите от пушенето и не са разработвани и рекламирани за младежи, не отговаря на действителността.

Тютюневата индустрия полага и стратегически усилия да повлияе политиката, която защитава младите хора, като се противопоставя на нормативната регулация, която би намалила търсенето на тютюневи и никотинови продукти и сред младежите. Тя търси и намира представители и се опитва да показва корпоративна социална отговорност, за да бъде възприета положително от тях.

Тазгодишният  Световен ден без тютюн призовава да бъде предоставена възможност на децата и младежите да надигнат гласа си срещу заробващите манипулации на тютюневите компании и колебливото противодействие от страна на управляващите срещу това посегателство върху бъдещето.

Повече по темата можете да прочетете тук:

https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/376853/9789240094642-eng.pdf?sequence=1

Ключови думи: World No Tobacco Day