Проф. д-р Пламен Димитров изнесе данни за употребата на райски газ пред Временната парламентарна комисия за установяване на проблеми с разпространението на диазотен оксид (райски газ), наркотични вещества, прекурсори или техни аналози в Р България

11.06.2025

„Национално проучване, проведено от НЦОЗА през 2022 г. сред 4012 студенти, за разпространението и употребата на психоактивни вещества, в което е включен и райският газ, показва, че 41% от студентите са употребявали поне веднъж в живота си райски газ, 33,7% са имали такава употреба през последната година, 19,2% от студентите са употребявали райски газ през последните 30 дни преди проучването“, каза проф. Пламен Димитров, директор на Националния център по обществено здраве и анализи, по време на изслушването му във Временната комисия за установяване на съществуващите проблеми с разпространението на диазотен оксид (райски газ), наркотични вещества, прекурсори или техни аналози в Република България и с превенцията, профилактиката и лечението на употребата на диазотен оксид (райски газ), наркотични вещества, прекурсори или техни аналози.

Проф. Димитров посочи, че е необходимо е да се направи оценка на риска, да се идентифицират мястото, средата и рисковите групи, за да има целенасочени интервенции, да се сформира партньорство, базирано на общността, да се предприемат мерки за противодействие на достъпността до райски газ, да се ограничи продажбата на райски газ на частни лица и др.

Рисковете от прекомерната употреба на райски газ са невротоксични прояви, халюцинации, оток на мозъка, в някои случай и смърт, припомни проф. Димитров. Вдишването на райски газ може да доведе до смъртоносна интоксикация чрез до задушаване, като при хронична му употреба се засяга централната нервна система и костния мозък, добави проф. Димитров. В НЦОЗА организираме кампании за информиране  на обществеността относно вредите от употребата на райски газ и работим по две национални програми за  универсална превенция на зависимости сред учениците.

Кремена Йонева, началник на отдел „Зависимости“ към НЦОЗА, каза, че в двете програми се работи по сесии с ролеви игри, в които децата се учат как да реагират в действителността. Тя посочи, че има затруднения при прилагането на програмите заради текучество на обучени специалисти, както и заради липса на съдействие от страна на директорите на някои училища в страната.

 

Повече по темата можете да видите тук: https://www.bta.bg/bg/videos/28380

Ключови думи: няма